Het Schrijfbuffet

Startpagina
Naar boven
Inhoud
Zoek
Informatieformulier

 

 

 

 

 

overzicht
producten&diensten

Het Schrijfbuffet
Het Schrijfbuffet
Een complete open leergang schrijven, waaruit u naar believen uw eigen cursus samen kunt stellen

Wij gaan ervan uit dat u zelf wilt bepalen hoe uw "schrijfcursus" samengesteld wordt.
Deze leergang bestaat uit negen modulen. De modulen vormen samen een zeer uitgebreide cursus. U kunt uw persoonlijke cursus naar wens uit deze modulen samenstellen. Alleen module 1 is verplicht voor alle andere.

 

Module 0 Introductiemiddag

Doelen
Belangstellenden krijgen inzicht in wat de cursus te bieden heeft, en in wat de voor hen geschikte modulen zijn.

Inhoud

  • Opbouw en inhoud van het Schrijfbuffet.
  • Inhoud van de verschillende modulen.

Gereedschap
Een brochure en een inschrijfformulier.

duur 
Ongeveer twee uur.


Module 1 Schrijven?

Doelen
De cursisten beseffen dat schrijven communiceren is, krijgen inzicht in de anatomie van een tekst, en leren uit welke stappen het schrijfproces bestaat. Ze leren welke -schrijf-vaardigheden nodig zijn voor produktie van een goede tekst, en leren de kwaliteit van hun teksten controleren. Zij leren de belangrijkste begrippen uit het Buffet kennen.

Inhoud
Communicatiemodel, Tekstmodel, Schrijfschema en Controlelijst.

Gereedschap
Cursusboek met de modulen 1 tot en met 4 en een naslagdeel met taalproblemen, exemplaar van de Redactieflop. De Redactieflop is een elektronisch naslagwerk op diskette met de theorie van alle modules en een uitgebreide verzameling taalproblemen.

Verplicht
Er is geen voorgaande module verplicht voor het volgen van deze module. Inschrijven voor deze module is verplicht voor het volgen van de ander modulen. Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting. Zij krijgen overigens wel een nieuw boek, en desgewenst een Redactieflop.

duur 
1 dagdeel van ongeveer drie uur.


Module 2 Opbouwen

Doelen
De cursisten zien het belang van een goede opbouw, leren beschrijvende tekststructuren en argumentatieve tekststructuren maken en leren de opbouw van bestaande teksten analyseren en aanpassen.

Inhoud

  • Belang van de opbouw van een tekst.
  • Beschrijvende tekststructuren maken, door decompositievragen te stellen.
  • Argumentatieve tekststructuren maken met pro-contra schema's.
  • Teksten met beschrijvende én argumentatieve structuren.
  • Van beschrijvende en argumentatieve structuren naar teksteenheden.
  • Traditionele teksteenheden.
  • Analyseren en aanpassen van de opbouw van cursistenteksten.

Gereedschap
Zie module 1.

Verplicht
Module 1.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
2 dagdelen van ongeveer drie uur.


Module 3 Uitschrijven

Doelen
De cursisten leren tekststructuren uitschrijven tot logische teksteenheden, opgebouwd uit grammaticaal afwisselende zinnen.

Inhoud

  • Van beschrijvende en argumentatieve structuren naar teksteenheden.
  • De opbouw van een beschrijvende teksteenheid.
  • De opbouw van een argumentatieve teksteenheid.
  • Logische teksteenheden bouwen door beweringen tot redeneringen te knopen.
  • Grammaticaal afwisselende zinnen maken met de OPA-methode.
  • Analyseren en herschrijven van enkele teksteenheden van cursistenteksten.

Gereedschap
Zie module 1.

Verplicht
Modulen 1 en 2.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
2 dagdelen van ongeveer drie uur.


Module 4 Redigeren

Doelen
De cursisten leren teksten redigeren op zinsbouw, woordkeus en spelling&leestekens.

Inhoud

  • Redigeren op zinsbouw: criteria voor een heldere correcte stijl, veel voorkomende stijlfouten.
  • Redigeren op woordkeus: criteria voor een heldere correcte stijl, verboden woorden.
  • Redigeren op spelling: woordbeeld, voorkeurspelling, veel voorkomende spelproblemen, controle-instrumenten en naslagwerken.
  • Redigeren van de leestekens: conventies voor de belangrijkste tekens, naslagwerken, kommaneuzelen.
  • Redigeren van enkele cursistenteksten.

Gereedschap
Zie module 1.

Verplicht
Module 1 volgen, modulen 2 en 3 bestuderen.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal `

duur 
2 dagdelen van ongeveer drie uur.


Module 5 Hoe schrijf ik ...

Doelen
De cursisten leren de algemene vaardigheden uit de blokken 1 tot en met 4 toepassen op afzonderlijke tekstsoorten, leren de eigenaardigheden van de verschillende tekstsoorten kennen, en leren teksten volgens een model te schrijven.

Inhoud

  • Doel, publiek en bijzondere spelregels.
  • Een model voor de opbouw.
  • Analyseren en herschrijven van een cursistentekst aan de hand van het model.

Gereedschap
Als aanvulling op het cursusboek het hoofdstuk 5.n over de betreffende tekstsoort, en een tekstverwerker 5.1 modeldocument met macro's.

Verplicht
Module 1 volgen, modulen 2, 3 en 4 bestuderen.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
1 dagdeel van ongeveer drie uur per tekstsoort.


Module 6 Schrijven met een tekstverwerker

Doelen
De cursisten verhogen hun tekstproduktiesnelheid en vergroten de bruikbaarheid van hun teksten voor de organisatie. Ze leren bij elk van de stappen: opbouwen, uitschrijven en redigeren uit het Schrijfschema de tekstverwerker gebruiken.

Inhoud

  • Een tekst opzetten
  • Een tekst uitschrijven
  • Een tekst redigeren
  • Een zakelijke tekst is een gebruiksvoorwerp
  • Een goede tekst is bruikbaar in de gehele organisatie
  • Hulpmiddelen
  • Vragenuurtje

Gereedschap
De besproken modellen en macro's, en hoofdstuk 6 als aanvulling op het cursusboek.

Verplicht
Module 1 volgen, modulen 2, 3 en 4 bestuderen.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
3 dagdelen van ongeveer drie uur.


Module 7 Lezen

Doelen
De cursisten leren snel gerichte informatie uit omvangrijke teksten halen. Zij leren een leesdoel bepalen, teksten decomponeren, argumentatiestructuren distilleren en de inhoud per teksteenheid bepalen.

Inhoud

  • Leesdoel bepalen door een vragenboom te maken.
  • Invloed van spelregels op leesdoelen.
  • Teksten scannen.
  • Teksten decomponeren in teksteenheden.
  • De argumentatiestructuur distilleren.
  • Teksteenheden scannen.
  • Decompositie en argumentatiestructuur bijstellen.
  • Vragen uit de boom beantwoorden.

Gereedschap
Hoofdstuk 7 als aanvulling op het cursusboek.

Verplicht
Module 1.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
2 dagdelen van ongeveer drie uur.


Module 8 Complexe argumentatie in beleidsstukken

Doelen
De cursisten leren voorstellen of beslissingen die stoelen op meervoudige complexe argumentatie helder en beknopt te beschrijven, en leren stellingen kwantificeerbaar onderbouwen.

Inhoud

  • Hypothesen of conclusies van onderbouwing onderscheiden.
  • Structureringsmethode kiezen: pro-aut-contra (pac) of multi-criteria-analyse (mca).
  • pac-schema opzetten.
  • mca-schema opzetten.
  • Schema omzetten in een tekststructuur.
  • De structureringsmethoden toepassen op een door cursisten ingebrachte case.

Gereedschap
Hoofdstuk 8 als aanvulling op het cursusboek. Eenvoudige pac- en mca-schema's als rekenblad op diskette.

Verplicht
Modulen 1 en 2.
Medewerkers die ooit een van de schrijfcursussen van PP in taal gevolgd hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

duur 
2 dagdelen van ongeveer drie uur.

      

 


 mailto:postbus@ppintaal.nl

© PP in taal 2001